Diete si articole culinare. Retete culinare romanesti si internationale. Carte de bucate online, forum de discutii culinare, sfaturi si diete pentru slabit, restaurante din Romania.
Parteneri:
Evolutia EUR & USD | Piata de Imobiliare | Retete de post |

De ce trebuie si de ce nu trebuie (uneori) sa mincam oua
18.04.2011 | Publicat de: nicoleta33 | Vizualizari: 2583







La un moment dat oul a fost acuzat ca ingreuneaza digestia si ataca tenul, dar in zilele noastre medicii si dietologii i-au reabilitat imaginea pe buna dreptate. In cele ce urmeaza vom analiza tot ceea ce este pro si contra, astfel incit sa putem include oul in alimentatia noastra.

Oul este un produs alimentar care contine tot ceea ce ii este necesar organismului ?

Fals.
Oul este intr-adevar un produs-minune care contine energie, albumine pretioase si bioregulatori, o mare cantitate de minerale (in egala masura calciu si fier), de asemenea, vitaminele A, B1, B2 si acid de nicotina. In ou nu exista toate substantele necesare organismului - din el lipsesc hidratii de carbon si vitamina C.

Oul este produsul cu cea mai mare cantitate de albumine

Adevarat. Nu intimplator dietologii au luat albuminele care exista in ou drept un etalon - chiar si pentru echilibrul aminoacizilor pe care ii contine. Principala caracteristica a albuminelor din ou este capacitatea de a fi asimilate foarte usor, spre deosebire de alte albumine. Astfel, in ou albuminele detin 93,7 procente, in timp ce in peste acestea detin 76 de procente, in carnea de vita - 73,3 procente, iar in fasole - 58 de procente.

Ouale sint daunatoare pentru ficat ?

Fals.
Aceasta prejudecata este foarte des intilnita. Pe linga vitamine, oul mai contine si diverse substante (cum ar fi metionina, un aminoacid folositor pentru ficat). In afara de aceasta, galbenusul are o calitate unica de a determina contractia vezicii biliare, prin aceasta stimulind activitatea fierii si actionind asupra canalelor de scurgere ale intestinului, contribuind in acelasi timp la asimilarea grasimilor. Ouale prajite si adaugata in ele maioneza sint contraindicate.

Nu trebuie sa consumati oua decit de doua-trei ori pe saptamina

Fals. Un om sanatos si activ, daca in cursul zilei nu a consumat alte albumine de origine animala, poate consuma pina la doua oua pe zi.

Ouale sint contraindicate celor care sint diagnosticati cu pietre la vezica biliara

Adevarat. Daca aveti pietre la vezica biliara, atunci procesul de contractie sub actiunea galbenusului de ou (la fel se intimpla si in cazul altor produse alimentare, cum ar fi untul sau margarina) are loc in mod dureros si adesea se poate transforma in colici. Aceasta este singura cauza pentru care trebuie sa va abtineti de la folosirea oualor. De obicei, terapeutul sau medicul nu le recomanda pacientilor sa consume oua inainte de operatie, iar dupa indepartarea pietrelor uita cel mai adesea sa le explice bolnavilor ca interdictia nu mai este valabila.

Ouale sint contraindicate celor care au probleme cu colesterolul ?

Fals.
In galbenus colesterolul este intr-o cantitate destul de mare (270 de miligrame la un ou de dimensiuni medii), dar cu toate acestea, dupa cum au aratat diverse studii, dupa consumarea unui ou nivelul colesterolului in singe nu creste aproape deloc (de exemplu, o ceasca de oua crude adaugata dietei zilnice creste nivelul colesterolului doar cu 9 la suta). Daca va plac foarte mult ouale, insa aveti probleme cu colesterolul, mincati doar un galbenus (colesterolul se gaseste numai in el) si doua sau trei albusuri. Puteti minca si omleta cu oua si verdeata, cu conditia sa fie pregatita dintr-un galbenus si doua albusuri intr-o tigaie cu capac unsa cu unt sau cu lapte. Albusul de ou este un izvor extraordinar de proteine. Dar trebuie sa aveti in vedere un lucru: ouale sint prezente in dulciuri, in fursecuri, in inghetata, in unele paste fainoase si in alte produse alimentare.

Ouale pot provoca alergii ?

Adevarat.
Acest lucru este posibil in combinatie cu citeva preparate medicamentoase, cum ar fi sulfamidele din antibiotice. Pentru a preveni aparitia unor reactii alergice nu trebuie sa le dati oua copiilor pina la virsta de 6 luni.

Ouale se digera greu ?

Fals.
Totul depinde de cit de proaspat este oul si de modul in care acesta a fost preparat. Cu cit oul este supus pregatirii termice o perioada de timp mai mare, cu atit este mai greu de digerat. Oul fiert moale se digera in intregime dupa o ora, doua, in timp ce oul fiert tare sau facut omleta de-abia dupa vreo trei ore.

Ouale devin adesea cauza aparitiei unor boli provocate de salmonela Adevarat si fals. Pentru a deveni cauza unei boli provocate de salmonela, ouale trebuie mai intii sa fie infectate (iar germenii de salmonela sint prezenti doar intr-unul din 7.000 de oua proaspete) si sa fie pastrate mult timp in conditii necorespunzatoare. Pentru a evita neplacerile spalati oul inainte de a fi folosit. Cutiile pentru pastrarea oualor in frigider trebuie de asemenea spalate din cind in cind pentru ca oul nu are coaja ermetica, iar bacteriile pot patrunde in interiorul lui.

Dupa o saptamina ouale nu mai sint proaspete ?

Adevarat si fals.
Gradul de prospetime depinde de modul in care au fost pastrate. Daca oul nu este pastrat in frigider, peste o saptamina el nu mai este proaspat. Daca este tinut in frigider intr-o cutie speciala cu capatul ascutit in jos, pentru a nu exista presiune asupra camerei cu aer (spatiul dintre albus si coaja), el poate fi pastrat pina la trei saptamini.

Cu cit este mai aprins la culoare galbenusul, cu atit este el mai folositor

Fals. Culoarea galbenusului - de la galben palid, pina la galben aprins si chiar rosiatic - depinde de componenta furajelor pentru gaini. Galbenul foarte pronuntat nu vorbeste despre un continut ridicat de caroten. Oricare ar fi culoarea galbenusului, el contine totdeauna hematogen (ouale sint totdeauna folositoare in cazurile de anemie).

Este bine ca oul sa fie preparat totdeauna termic ?

Adevarat.
Este ideal ca oul sa fie pregatit termic. Daca este folosit crud, proteinele din albus se asimileaza foarte greu. Chiar daca oul este un produs foarte hranitor, el nu ingrasa. Mai mult decit atit, scopul multor diete este scaderea cantitatii de albumine din regimul alimentar, iar oul cu cele 13 procente de proteine si 80 de kcal pentru o dieta este o adevarata comoara. Astfel doua oua (160 kcal), 100 de grame de piine intermediara (236 kcal), 100 de grame de morcov proaspat (35 kcal), 10 grame de unt (90 kcal), kiwi sau un alt fruct (50 kcal), iata o masa serioasa pentru o dieta sanatoasa.

Regilor francezi le placea foarte mult sa se rasfete cu cite ceva, cum ar fi ouale de exemplu. Unul dintre Ludovici in fiecare zi minca cite zece oua, astfel incit pe la 30 de ani a inceput sa miroasa insuportabil, ceea ce le facea pe slugi sa intoarca nasul cind ajungeau prin jurul lui. O asemenea pasiune s-a transformat in catastrofa, regele murind in curind.

Reteta : Omleta lui Ludovic al XV-lea

Sase galbenusuri de ou se bat bine cu 150 de grame de zahar pudra. Se pun la inmuiat 50 de grame de caise uscate care se adauga dupa aceea in galbenusuri. Se bat spuma sase albusuri si se adauga peste galbenusuri. 100 de grame de unt se pun intr-o tigaie, se pune omleta si se lasa sa se coaca la foc mediu. Omleta astfel pregatita se pune pe o farfurie si se presara peste ea zahar vanilat